21 maj 2008

Online Reputation Management

Online Reputation Management er en speciel niche indenfor Søgemaskinemarkedsføring.

Det drejer sig om beskyttelse af virksomheders og personers image, gode navn og rygte mod smædekampagner, dårlig omtale (berettiget eller uberettiget) eller blot gamle historier som man helst vil være foruden at se på tryk.

Historier og omtale i den daglige trykte avis er for det meste hurtigt glemt igen. Indslag på TV-avisen også - med mindre de da kører langsigtet mod kendte politikere.

Men nyheder i mediernes online udgaver bliver ikke bare sådan glemt igen. En hjemmeside eller en blog med dårlig omtale af en virksomheds produkt eller en person, bliver heller ikke glemt igen.

Hvis historien først én gang er blevet indekseret af Google vil den kunne findes til evig tid. Medierne har høj ranking på Google, så deres historier vil hænge langt fremme på søgesiderne længe. Og hvis den der skriver en dårlig omtale eller starter en smædekampagne mod et firma, et produkt eller en person på sin hjemmeside eller blog, bare ved en lille smule om søgemaskineoptimering, så kan man også risikere at den hitter på Google i meget lang tid.

En speciel ulempe ved søgemaskinernes "hukommelse" er, f.eks. at mediernes omtale af en person i forbindelse med en kriminel eller anden uheldig sag, vil kunne findes mange år efter at personen har udstået sin straf. Da mange virksomheder er begyndt at google personnavne i forbindelse med ansættelser, kan man altså risikere at blive straffet flere gange for samme forbrydelse.
Fyens Stiftstidende har skrevet en artikel om emnet under overskriften Google er den nye straffeattest. Her fortæller redaktører fra både Information og Ekstra Bladet om, at de faktisk har redigeret eller slettet historier, for at beskytte personer. Sagen er også blevet sat på dagsordenen hos Digitale Publicister, hvor man vil søge at finde etiske retningslinier.

Problemet er blot at det vil være vanskeligt at fjerne omtalen fra søgemaskinerne. Selv om man fjerner selve filen eller siden fra sin hjemmeside, vil den stadig kunne findes på Google i meget lang tid. Endvidere vil historierne ofte være udgivet på eller spredt til andre nyhedssider eller hjemmesider, hvor den jo ikke bare kan slettes uden et meget stort detektivarbejde.

Hvis man er er virksomhed der har fået dårlig omtale, som kan findes i søgemaskinerne, kan man få konsulenthjælp. Ikke til at fjerne den dårlige omtale, men til at få presset den om på side 2 eller længere ud i Google's søgeresultater. Det kan enkeltpersoner selvfølgelig også gøre, men der kan være tale om en bekostelig affære, da det vil kræve gennemgribende brug af mange metoder indenfor søgemaskinemarkedsføring.

Et eksempel er et kendt køkkenfirma, som på 8. år lever med at have et dobbelthit på side 1 i Google med dårlig omtale af virksomheden. Jeg vil gætte på at det tab virksomheden har haft på den hjemmeside, rigeligt har kunnet betale for en omgang Online Reputation Management.

Ingen kommentarer: