30 juli 2010

Telia Open Night

Så oprandt den store nat. iPhone 4 blev frigivet i Danmark.

Den længe ventede, den hypede, den mest omtalte mobiltelefon siden sidste år (iphone 3GS) er endelig frigivet. Og der er selvfølgelig ikke nok til alle....lige som sidst....lige som hver gang Apple lancerer et produkt.

Telia valgte at gøre en event ud af lanceringen. Og det fik de megen presseomtale ud af og flere hundrede ventende i kø. Se videoen fra kl. 0:01 d. 30. juli 2010:


Er der mon andre, der lige som jeg, har en fornemmelse af, at Apple holder produktet tilbage med vilje. Ikke kan levere nok... med vilje. Det er måske en del af markedsføringen - en del af hypen. Og det ser ud til at virke. Hvis der ikke er nok til alle, er det jo endnu mere interessant at eje produktet.

Apple kender jo efterspørgslen måneder i forvejen, måske endda år i forvejen. De har jo tallene for efterspørgslen af iPhone 3, iPhone 3GS og iPad at estimere ud fra. Og hvilken traditionel virksomhed ville ikke indrette produktionskapaciteten efter efterspørgslen? Men nu ER Apple jo heller ikke en traditionel virksomhed. Her er der ikke noget, som bliver overladt til tilfældighederne. Vel heller ikke produktionskapaciteten?

Det er da det mest gennemtænkte koncept, at der nærmest ikke er dækning til efterspørgslen, før den næste model bliver lanceret. De danske forhandlere af iPhone 3GS har da ihvertfald jævnligt løbet tør.

Og så er man da også sikker på, ikke at brænde inde med gamle modeller, som ikke kan sælges. I modsætning til stort set alle andre mobilproducenter, som hele tiden må sænke prisen på modeller på vej ud af markedet, for at få renset ud.

Og hvem er det der tjener penge på mobiler / smartphones nu om dage? Apple og stort set ikke andre. Og så har de altså kun én model. Og den er stort set altid udsolgt! Imponerende markedsføring.

Ingen kommentarer: