26 september 2007

Søgemaskineoptimering er et kursus værd

Overskriften er kraftigt optimeret til søgemaskinerne, da denne artikel egentlig skal fortælle om min egen oplevelse af et kursus, som den der underviser. Men det er jo hele formålet med optimering - ikke?

Formålet med dagens artikel er i bund og grund at takke deltagerne på de kurser, hvor jeg personligt har stået for undervisningen.

Det jeg vil takke både dagens og tidligere kursister for, er det engagement, som jeg føler at have oplevet på de SEO kurser, som jeg har stået i spidsen for siden juni (2007 må jeg hellere nævne, hvis denne artikel skulle leve længere).

Det er rasende inspirerende at høre så mange forskellige oplevelser med SEO-eksperters jagt på nye kunder. Stadige forsøg på at sælge black-hat teknikker ind uden at fortælle om risikoen. Forsøg på at sælge konsulentydelser, uden at fortælle hele historien om HVAD man har tænkt sig at gøre på hjemmesiden.

Cloaking som holdes under radaren, er et velkendt fænomen indenfor søgemaskineoptimering. Men kunderne bliver altså stadig ikke informeret ordentligt om formål, midler og risiko. Hvis du ikke ved hvad Cloaking er, kan du føre mere information ved at læse DocTech’s e-bog: ”Søgemaskineoptimering af din egen hjemmeside”.

Det er da fint nok, at visse SEO-konsulenter giver garanti i form af oprettelse af en ny side, hvis den opdages og blacklistes af Google. Men kun hvis de er informeret ordentligt om hvad cloaking indebærer i forvejen.

Jeg har lagt øre til masser af historier om lemfældig omgang med kursisters hjemmesider og/eller Google Adwords kampagner, som enten ingen effekt har haft, har kostet rigtigt mange penge i forhold til udbytttet (= dårlig Return of Investment) eller i værste fald har skadet kundens placeringer på Google.

Jeg vil på det kraftigste opfordre branchen til at indføre etiske retningslinier for SEO. Jeg har omtalt det før i forskellige sammenhænge og idéen bliver kun bedre funderet jo flere SEOkurser, jeg afholder. Det kunne være en idé at tage op for FDIH Foreningen for Distance- og Internethandel) eller en anden brancheorganisation.

De etiske retningslinier kunne i bedste fald omfatte et minimum af standardbetingelser, som aftaler mellem en SEO-konsulent / SEO-firma og kunden skulle indeholde.

Konsulentarbejde indenfor SEO / søgemaskineoptimering og SEM / Søgemaskine Markedsføring risikerer at blive en befolket jungle af useriøse guldgravere, som ødelægger branchens troværdighed.

I princippet mener jeg stadig at alle midler til markedsføring skal være tilladte, så længe de ikke overtræder danske eller andre landes love. Søgemaskinernes interne regler er ikke nødvendigvis love og overtrædelse er ikke nødvendigvis kriminelle. Så de etiske retningslinier behøver nødvendigvis ikke at tilsige noget om overholdelse af søgemaskinernes interne regler. De skal bare gøre det transparent for kunden, hvad det er der loves, ydes og leveres.

Det skal lige bemærkes, at DocTech IKKE tilbyder konsulentydelser IKKE tilbyder konsulentydelser der involverer blackhat-teknikker, men at jeg personligt heller ikke vil ”blackliste” eller nedvurderer konsulenter som gør det. Bare de informerer deres kunder om, hvad de gør.

Endnu engang tak til jer kursister, som har givet eksempler fra det virkelige liv og, som har inspireret mig til denne artikel.

Hvis du er blevet inspireret af denne artikel, og ønsker at deltage på et kursus i søgemaskineoptimering, er du hjertelig velkommen.

God vind med jeres søgemaskineoptimering.

Ingen kommentarer: