09 marts 2008

Bogscannere på CeBIT - rapport fra DocTech

ScanRobot_fra_DocTech
Det kan stadig lade sig gøre at klare CeBIT på mindre end 24 timer. Men kun hvis man har klare aftaler i forvejen. Op kl. 02:45 og 483 km den ene vej og lige så langt den anden vej og hjemme igen kl. 01:30. Det bliver man nødt til, hvis man har aftaler på datoer både før og efter. Aftaler skal holdes, selv om jeg er ved at blive for gammel til disse i-sidste-øjebliks-ture. Nu har jeg bestemt mig for, at bestille hotel i god tid til næste år, så jeg har 2 dage dernede.

CeBIT er stort hvis man kommer ind fra den forkerte side, så man skal enten være i god tid, kende shuttlebussernes ruter eller forberede sig bedre end jeg gjorde i år. Sidste år var jeg så heldig at komme ind fra den rigtige side og kunne gå direkte ind i den hal, som handlede om det, som jeg var interesseret i: Scannere.

Udviklingen går rasende hurtigt. Alle scannerproducenter havde nye modeller på standen, så der var masser at kigge på. Sidste år missede jeg desværre uddelingen af EU’s store ICT-pris, som gik til en østrigsk producent af en fuldautomatisk bogscanner. Treventus, som er et spin-off fra universitetet i Wien, havde fået prisen for en automatisk bogscanner kaldet ScanRobot SR300.

Treventus har siden fået sat bogscanneren i produktion, og har den nu installeret i 6 eksemplarer, hvoraf de 3 står på München’s Digitaliserings Center, som er en del af det Bayeriske Statsbibliotek.

Her er de ganske kritiske med kvaliteten, så der er virkeligt tale om en referencekunde for Treventus, som borger for kvaliteten.

Mit firma, DocTech, introducerer nu denne scanner på det skandinaviske marked, hvor scanning og digitalisering af kulturarv kommer til at tage fart i 2008. Den burde være perfekt til bibliotekers digitaliseringsprojekter. Og hvis biblioteket i München kan anvende den til bøger fra det 16. århundrede, så kan andre vel også overlade de skrøbelige bøger i ScanRobot’s varetægt.

Læs mere om ScanRobot på Doctech’s hjemmeside.

Ingen kommentarer: