30 oktober 2007

Google, SEO og SEM kræver mere mandskab

DocTech udvider SEO afdelingen med ansættelsen af Stuart Bishop, som skal supplere os på søgemaskineoptimering, men især fokusere på optimering og administration af Google Adwords kampagner for kunder.

Stuart er englænder og har arbejdet med SEO og SEM - Search Engine Marketing - Søgemaskine Markedsføring i flere år. Han har haft stor succes med at give flere webshops bedre eksponering på Google. Både hvad angår synlighed i de naturlige hits, men også bedre Return of Investment på Google annoncering.

Stuart er allerede i gang med optimering og administration af de første kunders Adwords kampagner, både lokalt danske men også nordiske kampagner. Han mener at opgaven bliver lidt lettere i Skandinavien, da kampen om pladserne trods alt er lidt lavere end i England. Hvis man måler rent befolkningsmæssigt, er Danmark mindre end 1/10 af Englands. Til gengæld er Google’s markedsandel større, så det vejer i den modsatte retning.

Sammen med Stuart er jeg nu ved at planlægge kurser i Google Adwords, så vi deler vores viden ud til dem der ønsker at gøre det selv. Eller i det mindste gerne vil vide hvordan det fungerer.

Det at køre Google Adwords kampagner kan umiddelbart synes let og Google gør da også hvad de kan for, at få annoncører til at gøre det selv. Men der er efterhånden blevet så mange knapper at skrue på, så det ikke længere er let for menigmand at køre optimale kampagner. Med optimale kampagner mener jeg annoncering der giver størst mulig Return of Investment. Altså størst muligt salg pr. marketingkrone.

På den anden side er Google Adwords ét af de hurtigst voksende medier, der især på ét felt slår alle andre. Det er her man hurtigst kan få et budskab ud og ikke mindst hurtigst kan aflæse effekten. Den kan aflæses i logfilen allerede efter mindre end en time.

Lige nu er vi begge ved at pakke sammen for at tage på 2 dages SEO og SEM konferencen Search Marketing Expo - SMX i Stockholm. Vi skal jo også lære noget, for at kunne undervise i det og der sker hele tiden noget nyt i SEO-verdenen. Internettet er jo dynamisk, som den hurtige sælger engang belærte mig, da han ikke ville give garanti for at SEO virkede. Det motto vil følge mig hele livet. Tak for det.

Ingen kommentarer: