31 december 2008

Joomla CMS imponerer mig

Joomla CMS imponerer mig. Og vores nye Joomla programmør imponerer mig.

Jeg har ikke personligt arbejdet med Joomla, før vi fik en opgave med at konvertere ca. 30 hjemmestrikkede hjemmesider til rejseportaler (dem vender jeg tilbage til når den første bliver publiseret).

Både Joomla og TYPO3 er Open Source Content Management Systemer og de koster altså ikke noget at bruge. Og så er de tilmed nogle af de mest seo-venlige CMS'er der findes, så det er jo et godt match. SEOTech's eget site er f.eks. baseret på TYPO3 CMS.

Nu har jeg så arbejdet med Joomla og de mange gratis moduler, som findes til bl.a. at håndtere søgemaskineoptimering.

Som sagt er vi hos SEOTech igang med et større projekt, hvor vi har brug for mange moduler, som f.eks. feeds fra forskellige kilder, SEO og styring af bannere. I Joomla verdenen er der færdige moduler til det hele. Og det gør arbejdet meget hurtigere end vi havde forventet.

F.eks. anvender vi sh404SEF modulet til at styre alle SEO-parametre. Og jeg har ikke set noget bedre i min tid indenfor SEO. Det er enkelt at anvende for den uerfarne rookie, men kan så meget at du faktisk kan undvære en .htaccess fil i mange tilfælde. Det kan kontrollere URL-ændringer og 301 redirects og meget meget andet.

Hvis der er nogen der kender andre og evt. bedre SEO-moduler til Joomla end sh404SEF, vil jeg meget gerne høre om det.

Men jeg som troede at Joomla var mindre avanceret end TYPO3, har fuldstændig ændret opfattelse. Det ER bedre til visse løsninger, specielt hvis du har mange sider at holde styr på.

Og når man så har en rigtig Joomla nørd ved hånden, hvor man bare sender en mail med teksten "Er det ikke også muligt at gøre.....", og inden man har overhovedet sendt mailen, så er det allered gjort - ja så er man jo en glad mand ;-)

Denne post var ren reklame for Joomla, men jeg glæder mig meget til at vise resultatet af et af vore større projekter meget snart.

Hvis du skulle have interesse i en ny hjemmeside, så kig ind til os på SEOTech og få en snak om Joomla.

Ingen kommentarer: