29 september 2010

Valg af bredbånd

Da jeg selv skulle flytte for et års tid siden, var jeg stort set alle teleselskaberne igennem, for at finde en leverandør af ADSL bredbånd.

Det er lidt af en jungle at finde rundt i. De fleste leverer jo bredbånd via TDC's kobbernet her i Storkøbenhavn. Fullrate ejes af TDC, men kører helt selvstændigt og har helt andre vilkår og priser en TDC selv. TDC har jo så nogle ekstra ydelser som f.eks. TV-kanaler via kobbernettet, som Fullrate ikke har. Fullrate er dog ene om at tilbyde en 40 Mbit forbindelse - men der er så vidt vides, også kun få, som har så gode kobberkabler, at hastigheden kan leveres. TDC selv stopper ved de 20 Mbit.

Så er der YouSee, som jo også er ejet af TDC, men som ikke anvender kobber, men kun leverer til boligblokke med fast aftale og via coaxkabler. Det havde jeg ikke hørt om før, men så blev jeg da så meget klogere.

Telia, Telmore, og andre har aftaler med TDC om anvendelse af deres kobberkabler. Og kan lige som TDC selv "kun" levere op til 20 Mbit/s.

Perspektiv er den eneste kendte fibernet forbindelse i Storkøbenhavn og de tilbyder nu op til 50 Mbit.

Skyline benytter WiMax teknologien og leverer bredbåndsforbindelsen trådløst til husstanden, hvor der skal sættes en modtager antenne op. De skulle i løbet af 2010 dække hele landet.

Jeg fik forsket en del i de forskellige prisstrukturer og services. Og så endte det med, at der kun var én leverandør der kunne levere til området her alligevel.

Ingen kommentarer: