03 januar 2008

Google har begraenset forstaaelse af dansk

Jeg testede for ca. 14 dage siden overskriften "Hvad er soegemaskineoptimering" fordi Google i nogle tilfælde forstår oe som ø og andre gange ikke. Det samme gælder for aa som å og ae som æ. En anden del af testen går ud på at Blogspot automatisk anvender blogpostens titel som URL, hvilket jo i og for sig er udemærket, hvis det da ikke lige var fordi, at Google blot udelader de danske bogstaver. Dette betyder jo at en søgeordsoptimeret titel ikke er særlig optimeret, hvis de vigtige nøgleord indeholder danske bogstaver.

Hvis man søger på sætningen "Hvad er søgemaskineoptimering" viser Google min blogpost som nr. 10. Men den highlighter ikke "soegemaskineoptimering" - kun "Hvad er" samt "er" i "optimering". Det samme gør sig gældende i URL'en. Så hvis Google er klar over, at der er tale om det samme ord, vises det i hvertfald ikke.

Det pudsige er, at hvis du omvendt søger på "Soegemaskineoptimering", ja så får du hits hvor "Søgemaskineoptimering" er highlightet. Google mangler altså ligesom et kapitel af søgemaskine-søgnings-ordbogen.

Os der arbejder med SEO til daglig rådgiver ofte om, at man skal lade være med at anvende danske bogstaver i URL'er. Men hvis din målgruppe udelukkende er danskere og du ikke skriver noget til udlændinge, så har Google altså ingen problemer med URL'er med danske bogstaver. Der er da også mange som har URL'er med netop ordet "søgemaskine" indføjet - og de bliver highlightet. Så dem har Google da forstået hvad betyder.

Så lærte jeg da så meget og du måske også lidt.

Ingen kommentarer: