08 januar 2008

Google viser kun 2 hits fra samme domain

Jeg har længe haft den overbevisning, og også undervist i dette, at Google kun vil vise 2 hits efter hinanden i et søgeresultat - en SERP (Search Engine Result Page).

En nærmere research har nu vist, at Google kun viser 2 resultater fra samme domæne indenfor de først rigtig mange SERP's - så mange som jeg i hvertfald kan analysere med mine værktøjer. Og dermed indenfor dem som overhovedet har nogen betydning.

Jeg har ikke fået det verificeret nogen steder endnu. Men efter en nærmere granskning af DocTech's søgeresultater 1 år tilbage, viser det sig, at der ALDRIG optræder mere end 2 hits fra samme domæne indenfor de første 3 SERP's - altså de første 30 hits.

Dette betyder at det ikke kan betale sig at optimere mere end 2 sider til samme søgeord / søgefraser. Hvis du forsøger med flere, vil de bare forsvinde ud i horisonten. Og hvis du har flere der er nogenlunde lige veloptimerede, vil de gennemføre end Google Dance, hvor én side dukker op i søgeresultaterne den ene dag og en anden side den næste dag. Tro mig, jeg har selv set det med mine egne øjne - og statistik.

Dette betyder så igen, at du skal koncentrere dig om, at optimere 2 sider på samme søgeord, for at få det såkaldte dobbelt-hit og helst på side 1 selvfølgelige. Det findes der gode teknikker til. De to sider må ikke være så ens, at de bliver anset for at være duplikerede sider (duplikeret content). Og alligevel skal de være optimerede til de samme søgeord. Det kræver at man holder tungen lige i munden. DocTech tilbyder gerne assistance - og det kan sagtens være pengene værd. Tænk på at får 2 hits som nr. 1 og 2 på side 1 på et af firmaet kerneprodukter. Her følger et par eksempler: Google søgeresultater.

Men hvordan får man så flere hits på side 1 end "kun" to. Hvis du deltager på vore kurser i søgemaskineoptimering eller søgemaskine markedsføring, vil du lære hvordan. Vi har selv oplevet op til 6 hits ud af 10 mulige på side 1 ved en søgning på target="_blank" Google på et af vore egne kerneprodukter. Der er ikke plads til så mange konkurrenter så.

Ring 7022 0172 hvis du vil vide mere.

2 kommentarer:

Martin Bay sagde ...

Jeg er langt fra enig. Hvorfor ikke optimere 4 undersider på forskellige måder, og på den måde forbedre chancerne for at få en højere placering? Godt nok vises maks 2 undersider, det ved alle. Men kan du regne ud på forhånd hvilke af de 4 undersider som bliver bedst placeret?

Preben Madsen sagde ...

Hej Martin
Du skal ikke produceres 4 undersider, med mindre det er af hensyn til dine kunder.
Og ja det er rimeligt nemt at regne ud - eller snarere at bestemme hvilke 2 sider, som Google skal vise.
Det er faktisk sværere at håndtere flere end 2 sider, som er optimeret til samme søgeord. De efterfølgende vil komme meget tæt på at være duplikeret indhold af den ene eller den anden. Jeg har netop selv sjusket med upload af en side om A3 scannere, hvor jeg ikke havde optimeret teksten godt nok til at være forskellig fra siden "Fujitsu_scannere" og "Product-3" (den generelle side om scannere). Jeg ønskede en landingsside til dem der decideret søgte på A3 scannere, men indtil videre er den havnet ude i horisonten og jeg har ikke haft tid til at hente den hjem igen.