SES London - Search Engine Strategies 2008 er nyligt overstået. Hovedtemaet var efter min mening, ikke længere blot dem der sælger links, men Google’s jagt på dem der køber links. Sekundært linkbuilding strategier generelt.
Os der arbejder med Søgemaskineoptimering til dagligt, skal passe på med hvem man får sine indgående (backlinks) links fra. Google er slet ikke glade for linkbuilding, som involverer irrelevante links, som man har betalt sig til.
Jeg må sige at det glæder en gammel tekst-rotte som mig, da jeg jo i sin tid startede optimeringen af DocTech’s hjemmeside med netop at optimere onpage: content, titler, descriptions og overskrifter. Det bærer frugt nu, hvor Google endnu engang sætter fokus på de gamle dyder. Det er indholdet der tæller.
Men det er jo altså ikke nemt at være SEO-ekspert. Google og de andre søgemaskiner har jo hidtil målt en hjemmesides popularitet ved hjælp af vægtede links til netop denne gode content. Og vel at mærke med overvægt til links i forhold til selve indholdet.
Det bliver spændende at se, hvilke SEO-eksperter der vil være i stand til at holde tungen lige i munden og balancere på knivsægget. For meget og for hurtig linkbuilding – og du falder til venstre. For lidt linkbuilding i forhold til onpage SEO og du falder til højre.
En anden side af linkbuilding er ”linkbaiting”. Sørg for at skrive noget content, som er så unik og interessant, at andre vil linke til din content. Det er selvfølgelig noget af en kunst, hvis du ejer en webshop eller anden form for kommerciel hjemmeside. Det kan lade sig gøre, men det tager tid og koster dermed penge.
Vi SES i Hamburg 10-11. april 2008.
23 februar 2008
Google kommer efter dig hvis du køber links
Etiketter:
Linkbuilding,
Search Engine Strategies,
SES
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar