26 februar 2008

Søgemaskineoptimering for webbureauer

Vi har vi hjulpet en del velrenommerede virksomheders hjemmesider fra at miste deres ranking på Google på det seneste. Virksomhederne har med deres webbureauers mellemkomst været i færd med at lancere nye versioner af deres hjemmesider. Det har i ét tilfælde været overgang til en helt ny platform og et helt nyt hosting center. I et andet tilfælde en opdatering, hvor der er implementeret RealURL, som 'oversætter' dynamisk genererede og ulæselige URL'er til læsbare URL'er, om kan indekseres af Google. I et tredje tilfælde en omstrukturering af hjemmesiden, som indebar at nogle undersider blev flyttet rundt i hierakiet.

Heldigvis omfatter vort kursus i søgemaskineoptimering et kapitel om 301 og 302 redirects. Og heldigvis blev vi sat i forbindelse med de pågældende webbureauer, inden skaden skete. I alle tilfælde var disse opdateringer på vej til at blive gennemført uden at redirecte de gamle URL'er til de nye.

En af kursusdeltagerne leder f.eks. en virksomhed, hvor 50% af omsætningen bliver genereret via webben. Efter redirects har de bibeholdt hele trafikken.

En typisk antagelse hos webprogrammørerne er, at da Googlebot jo kommer forbi ret tit, så vil den jo bare se at der er kommet nye sider, som den så vil indeksere ret hurtigt. Desværre er det ikke helt så nemt

Hvor galt det kan gå, hvis der ikke udføres redirects, fandt jeg hos en meget stor virksomhed (ikke i mandskab, men i omsætning), som jeg besøgte i dag. De havde fået opdateret deres hjemmeside for en måneds tid siden og bl.a. fået indekserbare URL'er - for det skal man jo have for at være godt optimeret til Google. MEN de havde bare glemt én vigtig detalje: 301 redirects.

Virksomheden er stærkt afhængig af den webbaserede trafik og anvender et stort 6 cifret beløb på Google Adwords kampagner. Den organiske trafik var stort set forsvundet som dug for solen. Kun homepage ranker i dag. De har mistet kontakten til de fleste backlinks og Google får 404 fejl (page not found) i hobetal.

Hvis man antager at tommelfingerreglen om at 70% af alle besøg kommer fra de organiske søgninger og 30% fra Adwords, har virksomheden altså mistet en omsætning på over 100.000 kroner på én måned - svarende til minimum 1,2 millioner på årsbasis.

Marketingafdelingen havde IKKE været på kursus i søgemaskineoptimering før opdateringen, så vi nåede IKKE at redde dem. At vi nu kan gå igang med en restaurering af deres organiske trafik, skyldes udelukkende at jeg 'samler' på dårligt optimerede hjemmesider. Når jeg kommer forbi en hjemmeside, som ranker dårligere end den egentlig burde, med tanke på virksomhedens position i markedet i øvrigt, bliver de lagt i min database over virksomheder, som jeg tager kontakt med på et eller andet tidspunkt. Når der bliver hul i kalenderen. Desværre er der ikke mange huller for tiden, så hvis du ønsker assistance til søgemaskineoptimering inden sommerferien, må du hellere selv ringe (7022 0172).

Lad denne historie være en opfordring til webbureauer om, at tage kontakt og få et kursus i bygning af SEO-venlige hjemmesider og et samarbejde om at tilbyde SEO til jeres kunder. Vi har allerede en del partneraftaler omkring dette, som er til gavn for alle parter - specielt jeres kunder.

Og hvis din virksomhed er i færd med at opdatere hjemmesiden, så få en SEO-konsulent med på sidelinien inden publiseringen. Det kan som oftest betale sig.

Tak for opmærksomheden.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej,

en interessant kommentar om hjemmesider der mister al trafik pga. manglende viden om redirects og søgemaskiner.

Jeg vil lige tilføje til din blog, at man kan sikre at søgemaskinerne opdager at alt det gamle indhold er "flyttet" (forudsat at det gamle hoved-domæne er beholdt), ved at lægge et script før 404-fejlmeldingen for at kontrollere om der er en ny side der modsvarer den efterspurgte som brugeren kan se. Derefter kan man lede både søgemaskine-robot og besøgende videre og samtidig give søgemaskinen en 301-melding der forklarer at den gamles side er permanent flyttet til den nye adresse.

Hos Dynamicweb Software kalder vi det "direkte stier" og det kan sættes op på få minutter uden server kendskab, hvis man vel at mærke har en Dynamicweb CMS løsning ;o).

Preben Madsen sagde ...

Hej Jens Peter

Jeg må sige at du kommer med en meget aktuel kommentar. Jeg havde nemlig en deltager på kursus i dag, som netop anvendte Dynamicweb. Hun viste for mig på kurset, at hun var i stand til meget hurtigt at ændre én, flere eller alle URL'er med nogle få kliks.
Jeg undrede mig over, om I virkeligt har styr på redirects af de gamle URL'er til de nye, så hun i princippet kan eksperimentere med optimering af disse til enhver tid?
Af hensyn til denne og andre kunder, kunne jeg godt tænke mig en snak om dette. Du må meget gerne ringe til mig en gang ved lejlighed - dog tidligst d. 17. marts vedrørende dette. Tlf. 5172 0152.
Tak for info.