03 juli 2008

Google Adwords eksperter er efterlyste

Jeg har lagt mærke til, at en del store og endog mellemstore virksomheder søger eksperter på Google Adwords til ansættelse på fuld tid.

Jeg er ked af at måtte sige det, men hvis der virkelig findes PPC-eksperter på markedet, som er ledige og som kan leve op til det som stillingsbeskrivelserne udtrykker, så er de også hjerteligt velkomne til at kontakte os og jeg vil gætte på at de vil få et mere interessant job.

Til virksomhederne vil jeg sige at jeg ikke forstår at I har råd til at ansætte full-time Adwords-eksperter. Det KAN simpelthen ikke lade sig gøre at udføre den research og oparbejde den ekspertise omkring PPC-markedsføring inhouse som er nødvendig for, at garantere maksimal Return of Investment. En intern medarbejder (vel at mærke en ekspert) koster mindst kr. 300.000 pr. år. Hvis en ekspert fås billigere vil vi da gerne byde over.

Jeg er godt klar over at de traditionelle reklamebureauer ikke (altid) har ekspertise indenfor online markedsføring. Men jeg vil tro at et samarbejde mellem virksomhedens traditionelle bureau og et decideret online bureau vil kunne give bedre resultater pr. investeret krone end at ansætte egen ekspert, som bl.a. skal kunne 1) forfatte annoncer, 2) udføre nøgleordsanalyser, 3) være velbevandret i det danske sprog (måske flere sprog), 4) researche i Google's konstante ændring af fokus og validering (f.eks. Quality Score), 5) kunne foretage optimering af landingssider og endelig 6) stå til ansvar for ROI. Hvis en sådan person alligvel skulle komme forbi og leve op til alle krav, så vil jeg da håbe vores Headhunter finder vedkommende ret hurtigt. Der findes nemlig ikke mange som besidder alle egenskaber.

Jeg beklager hvis det virker lidt provokerende, men man skal altså ikke undervurdere værdien af online marketing. Det er trods alt de færreste - selv megavirksomheder - som ansætter personale til at udarbejde TV-reklamer. Og ifølge seneste opgørelser overstiger omsætningen af reklamer på Internettet det som spenderes på TV i 2008.

Selv om Google gør en dyd ud af at det er nemt at købe nogle sponsorerede links, så er det også nemt at spilde nogle penge - meget hurtigt.

Hvis du er interesseret i at diskutere dette face to face, så kontakt SEOTech og få en snak om optimering af Google Adwords på tlf. 7022 0172.

God sommer!

2 kommentarer:

Joakim Ditlev sagde ...

7) designe indbydende og velfungerende landing pages
8) arbejde systematisk og optimere gennem A/B tests
9) have branchekendskab
10) lide at copy-paste :-)

Ja, der er nok at se til for en PPC Manager.

Preben Madsen sagde ...

Hej Joakim
Du ser ud til at vide hvad du snakker om. Er du interesseret i et job?