01 juli 2009

Open Source CMS

Jeg har altid været stor fan af Open Source software og alt andet der er gratis her i verden ;-)

Hvis vi specifikt kigger på Web Content Management Systemer (CMS), så har jeg fundet ud af, at Danmark er oversvømmet med hundredevis (måske de 1000 som jeg plejer at sige) af små Webbureauer med hver deres proprietære CMS, som de hver har 7 kunder på. De 7 kunder skal altså betale for udviklingen af en platform, som i princippet skal kunne det samme som f.eks. osCommerce CMS'et, som er Open Source, og hvor der i dag er over 14.000 Webshops og e-handelsløsninger på. OG hvor der findes over 5.500 moduler og add-ons, som også er gratis.

Jeg undrer mig over, hvorfor de 1000 små webbureauer ikke tilbyder deres kunder en gratis platform, og i stedet lever af at sætte gode løsninger sammen til kunderne. Og ikke misbruger deres tid på at opfinde den dybe tallerken igen. Hvis det er fordi de mener at Open Source systemerne mangler noget, kan de jo bare udvikle et nyt modul, i stedet for at starte med at udvikle en ny kerne.

Hvis nu det lille webbureau går konkurs, har kunden ingen jordisk chance for at få løsningen vedligeholdt længere. Hvis kunden skulle blive utilfreds med webbureauet, kan han ikke gå et andet sted hen og få hjælp.

Hvis kunden i stedet vælger et Open Source CMS, findes der 100vis og ofte endog 1000vis af konsulenter og webbureauer at flytte til, hvis han er utilfreds eller hvis leverandøren går konkurs.

Af de mest kendte Open Source CMS'er kan jeg nævne: osCommerce, Joomla, TYPO3, Drupal, Zen-Cart og Open Cart.

Ingen kommentarer: