Jeg har været ude for et par besynderlige eksempler på dårlig service indenfor hosting af hjemmesider den seneste tid.
Nogle af de deltagere vi har haft på kursus i søgemaskineoptimering har aldrig modtaget nogen statistik over trafik på deres hjemmeside. Nu hvor de har lært hvad trafikstatistik kan anvendes til, har de så henvendt sig til deres web-hotel for at få enten en statistik eller få fat i logfilerne.
Det viser sig at nogle af disse billige web-hoteller påstår at det ikke er muligt at levere logfilerne. Disse logfiler er pinedød nødvendige for at kunne spore f.eks. hvor besøgende kommer fra, hvem de er og hvad de gør på hjemmesiden. Dette er uanset om de besøgende kommer fra de organiske resultater på Google eller via Google Adwords kampagner.
Logfilerne burde tilhøre hjemmesidens ejer og burde kunne udleveres til enhver tid. Vi er gået i gang med at undersøge om det er et generelt fænomen, eller om det blot drejer sig om nogle få brådne kar i branchen. Og da vi ikke selv har talt med disse web-hoteller endnu, vil jeg være så flink ikke at nævne nogle navne endnu.
MEN der skal gives et klart råd her. Hvis du har din hjemmeside liggende på et web-hotel, så sørg for at sikre dig at du kan få logfilerne udleveret eller har mulighed for at downloade dem til enhver tid. Få det på skrift før du starter.
Bemærk at logfilerne er meget vigtige, hvis du vil optimere din hjemmeside, så den kan findes på Google. Man bliver simpelthen nødt til at kunne spore trafik og ændringer i de besøgendes antal og opførsel på din hjemmeside.
Hvis du er usikker på hvad du skal kræve før indgåelse af aftale med et web-hotel, så kontakt mig. Jeg hjælper gerne helt gratis – til en hvis grænse dog. Men råd er gratis.
Jeg vender frygteligt tilbage om dette emne, når det er blevet udforsket dybere.
20 november 2007
Web-hotel fusk eller bare dårlig service
Etiketter:
hosting,
logfil,
Søgemaskineoptimering,
web-hotel
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar