24 december 2007

Hvad er soegemaskineoptimering

Først og fremmest må vi lige berigtige en sproglig misforståelse. Der er IKKE tale om at optimere søgemaskiner. Desværre har vi ingen indflydelse på, hvordan søgemaskinerne virker.

Der er tale om optimering af hjemmesider, så de bliver synlige på Google og de andre søgemaskiner. Så det burde egentlig hedde hjemmesideoptimering eller optimering TIL søgemaskiner. Men det er nu engang blevet, som det er blevet i folkemunde.

Og dette kan så bruges som udgangspunkt til hvad søgemaskineoptimering egentlig er. Det er i bund og grund at optimere sin hjemmeside, så den bliver fundet på det som man gerne vil findes på OG udtrykt med de søgeord / nøgleord / fraser, som brugerne vil anvende for at finde – netop det som du gerne vil findes på.

Hvad er så søgemaskineoptimering godt for? Det er godt for din omsætning, hvis du da har noget at sælge. Det kan (desværre) være så vitalt for din omsætning, at du er afhængig af den trafik du får fra søgemaskinerne. Med mindre du har designet dig en hjemmeside, som er beregnet for en lukket kreds, som din egen nære familie eller dine eksisterende kunder – og ikke ønsker flere, så behøver du selvfølgelig ikke at tænke på optimering af din hjemmeside.

”Hvad er søgemaskineoptimering” er f.eks. en søgefrase, som jeg ønsker denne blogartikel (i fagsproget en blogpost) optimeret på. Derfor anvender jeg udtrykket i overskriften og et rimeligt antal gange i teksten her. Blogspot danner selv filnavnet og dermed URL’en ud fra overskriften, derfor har jeg valgt at skrive ø som oe, da den ellers blot vil udelade bogstavet. Google er blevet bedre til amerikaniseret dansk og forstår (ofte) oe som ø, ae som æ og aa som å, så nu er jeg spændt på, om den vil forstå at der rent faktisk står søgemaskineoptimering i overskriften.

Blogspot anvender også overskriften som titel, foranstillet bloggens navn. Det er vigtigt at have de vigtigste søgeord eller søgefrasen med i titlen. Blogspot ødelægger det dog lidt ved at sætte bloggens navn forrest, men det må man leve med eller vælge et andet blogprogram, hvor man kan styre navnet hen i slutningen eller fjerne det.

Dette er en lille test, som samtidig kan vise hvor vigtigt det er at søgeordsoptimere sin tekst, så det både er en læsevenlig og en søgemaskinevenlig tekst. Teksten er optimeret til ’Hvad er søgemaskineoptimering” og skulle gerne være oplysende for dig der har læst teksten, for søgemaskinerne som skal indeksere den. Og endelig give mig et testresultat, som har betydning for min fremtidige undervisning og rådgivning.

God jul. Må Google være med dig og din hjemmeside.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Preben

Det er da en spændende blog du har her ;) Mht. blog programmer og søgemaskineoptimering kan jeg kraftigt anbefale Wordpress (hvilket du sikkert kender)

Preben Madsen sagde ...

Hej Oza
Tak for roserne.

Selvfølgelig kender jeg Wordpress, men da jeg startede med at teste bloggens (generelt) effekt i Google's søgeresultater, var det for det første netop en test, for det næste var det nemmest at starte den op i Blogspot. Der var ikke så meget at tage stilling til og jeg var oppe at køre på 5 minutter.
Hvis du har læst den anden post overhovedet (så vidt jeg husker), så var det linket fra ComOn, som satte Google igang. Og siden er det mest gået på at vedligeholde bloggen.
Da jeg har 1000 ting igang og faktisk også planlagt en WP blog, så bliver man nødt til at prioritere. Som du kan se af tidsstemplet, arbejder jeg (og Stuart) nærmest i døgndrift med SEO.
Hvad med dig selv. Din blog ser jo også professionel ud (bortset fra farven :-)). Jeg har ikke haft tid til at lede efter detaljer om hvor du arbejder. Er du konkurrent på SEO/SEM området eller er det bare hobby?

Anonym sagde ...

Hej Preben

Hehe - du er ikke den første der kommenterer farven :) Jeg har vænnet mig til den tror - men håber da at teksternes kvalitet overskygger farven.
Jeg arbejder generelt med ehandel og konkurrenter vil jeg absolute ikke kalde os. SEO er et ret spændende område må man sige - hvad skal din kommende WP-blog omhandle?

Preben Madsen sagde ...

Hej Oza
Det er en hemmelighed lidt endnu. Vi er på vej med nogle nye tiltag indenfor SEO og SEM. Men der er jo ikke nogen grund til at vise alle kortene for konkurrenterne endnu.

Du kan have ret i, at farven i princippet kan være ligegyldig, når indholdet er seriøst. Men jeg har læst mig til at farver indgyder forskellige holdninger hos modtagerne. Blå signaliserer f.eks. seriøsitet, hvilket faktisk er årsagen til, at DocTech's logo er blåt/sort. Jeg kan ikke huske hvad din farve skulle give af reaktion ;-)

Har du succes med din e-handel?

Anonym sagde ...

Hhhm den med at farverne signalerer seriøsitet etc. har jeg sku ikke hørt før - men det kan jo være ;)

Anonym sagde ...

Ahh - nu forstår jeg. Troede lige kort du mente det ville signalere noget til søgerobotten :) Hvis oza.dk var en firmaside ville baggrunden ikke være pink - bare rolig.. :)

Preben Madsen sagde ...

Hej Oza

Prøv selv at Google "Blå farve seriøsitet". Der er adskillige artikler om emnet.