08 december 2007

SEO på en god dag

På DocTech's kurser i søgemaskineoptimering (SEO) finder jeg ud af, at der jo er mange forskellige Content Management Systemer (CMS) i produktion i Danmark. Også FOR mange efter min mening. Det har jeg skrevet om tidligere.

Jeg har kontaktet en del af leverandørerne af disse CMS systemer, da de desværre ikke alle er lige velegnede til at gennemføre søgemaskineoptimering med.

I går (2007-12-07) havde jeg solgt mig selv ind til en seance for web-designere, programmører og lederne i et mellemstort jysk softwarehus, som bl.a. leverede imponerende flotte hjemmesider til deres kunder.

Min positive oplevelse af seancen, var at de virkeligt var ærligt interesserede i, at få den viden der skal til, for også at kunne levere flotte hjemmesider, som samtidigt kan findes af Google. De forstod budskabet. Synlighed på Google er altafgørende for, om en flot hjemmeside får eksponering eller ej.

Søgemaskine Markedsføring er nøglen til om hjemmesiden blot er skabt til egen fornøjelses skyld, støtte til virksomhedens ego om du vil, ELLER om du vil bruge hjemmesiden til reel markedsføring af virksomhedens produkter og services.

Der er ingen vej udenom for mindre og mellemstore web-bureauer. De bliver nødt til at lære faget SEO. Der går ikke lang tid før kunderne finder ud af forskellen på dem som kan og ikke kan levere varen.

I går faldt jeg tilfældigvis over et mindre firma, som havde udsendt en pressemeddelelse via Internettet. Kunne ikke lade være med lige at checke deres kilde kode og fandt ud af årsagen til, at kun deres forside – homepage – var indekseret. Fra forsiden og nedad var meta tag’et ”Robots” angivet som

INDEX,NOFOLLOW

Det kan være volapyk for dig som læser dette, men NOFOLLOW giver besked til søgemaskinernes robotter om, at undlade at overføre rankingværdi (i fagsproget ”linkjuice”) til de underliggende sider.

Firmaets forside har en fornuftig ranking på Google, men alle undersider var usynlige. Jeg håber for programmøren af hjemmesiden at det var en slåfejl, ellers kan der være tale om en erstatningssag. Dette lille NO, i NOFOLLOW kan have betydet 1000’vis af kroners tabt indtjening for virksomheden. I USA ville det koste mulliarder i erstatning.

Nu vil jeg tage kontakt med firmaet på mandag og fortælle dem om problemet og håber på at jeg ikke bliver opfattet som en af de hurtigtsnakkende båtnakker, som forsøger at ødelægge seriøst arbejde med SEO i Danmark. De skal få et gratis råd uden tilbud om abonnement på det næste års optimering. Det tager trods alt mindre end en time at ændre deres NOFOLLOW til FOLLOW og få deres undersider indekseret i Google indenfor rimelig tid.

Jeg vil gætte på at det gratis råd, vil resultere i en betydelig højere trafik på deres hjemmeside og dermed bedre indtjening og direktøren får råd til at udskifte Golf’en med en Audi.

Sleep tight

Ingen kommentarer: